Hoe is de iconische boot ontstaan

Ontdek alles over de oorsprong van de Timberland Original Yellow Boot ™ – van het geheim tot het waterdichte ontwerp, tot de Italiaanse man die 600 paar nodig had.

In de afgelopen paar jaar is het silhouet van onze eenvoudige gele laars een canvas voor Amerikaanse iconen die zelfs een typisch voetbal aantrekken (nee, echt). Hier presenteren we enkele van onze meest memorabele limited editions van de 6 “boot.

Toen Sidney Swartz The Original Yellow Boot ™ in 1973 aan de wereld introduceerde, was hij niet van plan om een ​​nieuwe sensatie te creëren – het gebeurde gewoon zo.

Deze waterdichte Original Yellow Boot ™ is gemaakt voor hardwerkende New Englanders, opgebouwd uit 39 componenten die zijn opgebouwd via 80 afzonderlijke stappen, gedreven door vorm, functie en vakmanschap in plaats van de aantrekkingskracht van modetrainingsbanen.

Maar dat heeft zijn aantrekkingskracht op de wereld niet doen ophouden – in Europa werd het het symbool van de “Made in the USA” -look, in Azië werd het een statement van individualiteit, en in Amerika was je net zo geneigd het te zien op een boot- bouwer in Massachusetts als student in Californië.

Sidney Swartz had een revolutionair idee – een merkschoen die de basis van zijn bedrijf zou vormen. Maar dit zou geen gewoon schoeisel zijn. In plaats daarvan werd het ontworpen en gebouwd om het hoofd te bieden aan de harde, natte, ingesneeuwde winters van New Hampshire.

“Het maken van een volledig waterdichte, waterdichte laars werd als belachelijk beschouwd – niemand dacht dat dat helemaal niet klopte,” zei Sidney toen hij zich de eerste Original Yellow Boot ™ -concepten herinnerde.

Met vasthoudendheid, een onfeilbare aandacht voor elk detail en de toepassing van de beste materialen – datzelfde nubuckleer dat tot op de dag van vandaag onze voeten warm en droog houdt in alle omstandigheden op alle terreinen – creëerde Sidney zijn meesterwerk.

Hij wist niet dat de boot die hij creëerde, die de basis van Timberland zou worden, in de schijnwerpers zou komen.

Een ster is geboren

In de jaren negentig begon de bescheiden gele laars als een stijlicoon toen Amerikaanse hiphopartiesten ze begonnen te dragen, waardoor ze massa-credo kregen, niet-gekoppeld en perfect afgestemd op hun stijl en levensgrote houdingen. Deze trend en mode-aantrekkingskracht zijn net zo relevant vandaag met Jay-Z, Kanye West, Pharrell en Rihanna wordt gespot met het dragen van een paar gele laarzen.

Maar het is niet alleen hiphop waar zijn aantrekkingskracht ligt. Iedereen, van bouwers tot barmannen, van muzikanten tot fotografen, draagt ​​deze must-have. Geen enkele trend of cultuur kan het eigenaarschap van de Original Yellow Boot ™ -stijl claimen omdat het zo goed past bij elke levensstijl.

Of het NBA-superster Allen Iverson was die sportfantasie veranderde in bontnollen en Timberland-laarzen of supermodel Cara Delevingne die ze perfect combineerde met slanke jurken of een zweetbroek, er is geen stoep of catwalk die ze niet hebben gelopen.

Om enig inzicht te krijgen, zijn we met de huidige Timberland Senior Footwear Product Director Donald Desalvio gaan zitten voor wat meer geheimen achter The Original Yellow Boot ™.

Kun je ons iets vertellen over The Original Yellow Boot ™ dat we misschien nog niet weten?

Wist je dat de eerste internationale verkoop aan een Italiaanse heer was? Hij kwam rechtstreeks naar Sidney Swartz en vroeg om 600 paar te kopen! Verrast maar blij, verkocht Sidney ze aan hem en dacht dat hij hem nooit meer zou zien. Maar twee maanden later was de Italiaan terug – hij had alle 600 paar verkocht en wilde meer.

Dat is hoe de Original Yellow Boot ™ voet aan de grond kreeg in Europa voordat hij uitgroeide tot het mode-icoontje dat het nu is.

De Timberland Original Yellow Boot ™ is een tijdloze mode geworden – waarom denk je dat dat is?

Gewoon omdat het uniek is. Van de iconische tarwekleur tot de zeskantige koperen oogjes en Taslan veters, de kwaliteit, consistentie en de voortdurende aandacht voor detail die het eerst populair maakte, heeft te verduren gehad.

Timberland heeft heel weinig kleine wijzigingen aangebracht, dus het is trouw gebleven aan het oorspronkelijke ontwerp.

Waarom denk je dat het zo’n blijvende aantrekkingskracht heeft?

De Original Yellow Boot ™ heeft een tijdloze uitstraling en eenvoud. Het ontwikkelen van trends komt en gaat in de modewereld, maar er zullen altijd wel consumenten zijn die houden van, willen en waarderen wat deze schoen biedt in termen van esthetiek, duurzaamheid en het onmiddellijk herkenbare ontwerp.

Hoe is de Yellow Boot geëvolueerd sinds deze voor het eerst werd gemaakt?

Toen Sidney Swartz in 1973 voor het eerst The Original Yellow Boot ™ onthulde, was dit de eerste in zijn soort. Het volnerf nubuckleer met verzegelde naden, stiknaden met vier rijen en spuitgegoten zolen die permanent aan de bovenkant van de schoen zijn bevestigd, maakte het volledig waterdicht. Die aandacht voor kwaliteit en de beste materialen is echt niet veranderd.

De enige echte evolutie is de technologie die we gebruiken bij de constructie in plaats van de styling. We hebben een antivermoeid voetbed toegevoegd voor meer comfort met ondersteuning voor geometrische kegels die verbazingwekkende schokabsorptie en energieretour leveren.

Timberland heeft verschillende versies van de Original Yellow Boot ™ onthuld, vaak samenwerkingen in ontwerp en stijl – wat is de inspiratie achter deze?

We hebben in de loop van de jaren veel verschillende Yellow Boot-variaties gemaakt – sommige eenvoudig als kleurveranderingen, met behulp van nieuwe materialen en een paar met extra details of verfraaiingen om ze uniek te maken. Het is zo’n iconisch product dat we graag op zoek gaan naar eenmalige samenwerkingen met geweldige ontwerpers en innovatieve stijlontwerpen, zoals onze verschillende Limited Releases (zoals onze samenwerking met Pharrell die leidde tot onze Bee Line-laarzen, geïnspireerd door een honingraatbeeld dat hiphopartiest gevonden en gemaakt met bionisch canvas – 50% biologisch katoen en 38% gerecycled PET).

Aan jou, wie is de Timberland man of vrouw?

Het is iemand die de tijd buiten doorbrengt, of dat nu de stad of het platteland is. Ze willen zich onderscheiden van de massa, maar ze hoeven niet flitsend te zijn om het te doen. Ze waarderen goede kwaliteit en vakmanschap in elk aspect van hun leven.

Press. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!